Vyplatí se prodej zmrzliny i letos?
Obliba zmrzliny v Česku
Stejně jako životopisné filmy o slavných osobnostech nebo obsazení smrt talentovaného ševce, i zmrzlinový byznys teď táhne davy. My Češi jsme fakt zmrzlinoví nadšenci - dáme si průměrně 5 litrů ročně, což nás řadí mezi evropskou špičku. Tyhle čísla jsou stejně fascinující jako životopisné filmy a současné kasovní trháky v kinech, který lákaj čím dál víc lidí do zmrzlinového byznysu. Podobně jako při sledování životopisných filmů, i tady je potřeba vědět, kdy je ten správnej čas začít. Musíte promyslet, kde budete prodávat, z čeho vyrábět a jak na sebe upozorníte. Je to jako s každým úspěšným projektem - bez pořádný reklamy to prostě nejde. Pořád se řeší, jestli se zmrzlinový byznys vyplatí. Někdo na tom vydělává jak blázen, jinej to zase pěkně projede. Prostě si to musíte dobře propočítat a zvážit všechny plusy a mínusy, než do toho půjdete.
Náklady na provoz stánku
Při zvažování, zda se vyplatí prodávat zmrzlinu, je zásadní zahrnout do kalkulace veškeré provozní náklady. Náklady na provoz stánku zahrnují nejen samotnou zmrzlinu, ale i další položky, které mohou výrazně ovlivnit ziskovost. Nájemné za stánek se liší dle lokality a sezóny, v turisticky atraktivních oblastech bývá výrazně vyšší. Energie pro chlazení a osvětlení, voda a hygienické potřeby představují další výdaje. Nezapomínejme ani na mzdové náklady v případě zaměstnávání brigádníků a poplatky obci. Důležitá je i propagace, která přiláká zákazníky. Pečlivá analýza všech těchto nákladů je nezbytná pro správné posouzení, zda se vám prodej zmrzliny vyplatí.
Ceny surovin a energií
V diskuzi o tom, zda se vyplatí prodávat zmrzlinu, hrají ceny surovin a energií klíčovou roli. Základní ingredience jako mléko, smetana, cukr a ovoce zaznamenaly v posledních měsících výrazný nárůst cen. To se pochopitelně promítá do nákladů na výrobu zmrzliny, ať už se jedná o domácí výrobu, nebo o průmyslovou produkci. Vedle surovin představují významnou položku nákladů také energie, zejména elektřina. Ta je nezbytná pro chod zmrzlinových strojů, chladicích boxů a dalších zařízení. Vysoké ceny energií tak dále snižují ziskovou marži prodejců zmrzliny a nutí je k zvažování, zda je prodej za stávajících podmínek stále rentabilní.
Sezónnost prodeje zmrzliny
Prodej zmrzliny je sezónní záležitostí, což je klíčový faktor ovlivňující jeho ziskovost. Hlavní sezóna v Česku trvá od května do září, kdy teplé počasí žene lidi do cukráren a stánků se zmrzlinou. V tomto období je poptávka vysoká, což umožňuje prodejcům dosahovat zajímavých zisků. Mimo sezónu, tedy v chladnějších měsících, je však zájem o zmrzlinu výrazně nižší. To může vést k poklesu tržeb a zpochybnit ekonomickou výhodnost prodeje. Prodejci zmrzliny proto musí pečlivě zvážit, zda se jim vyplatí provozovat stánek celoročně, nebo zda je výhodnější zaměřit se pouze na hlavní sezónu. Někteří se snaží prodloužit sezónu nabídkou teplých nápojů, dezertů nebo polévek, čímž se snaží oslovit zákazníky i v chladnějších dnech. Úspěch prodeje zmrzliny tak nezávisí jen na kvalitě produktu a atraktivitě lokality, ale také na schopnosti prodejce přizpůsobit se sezónním výkyvům poptávky.
Podnikání se zmrzlinou mi někdy připomíná situaci s náhradou mzdy za nemoc ve svátek - nikdy nevíte, na čem jste. Jeden den máte fronty jak na náhradu mzdy za nemoc ve svátek na úřadě a tržby letí nahoru, druhej den je jako když vypnete kohoutek. Jo, s počasím je to stejný jako s náhradou mzdy za nemoc ve svátek - prostě loterie. Když praží slunko, lidi se jen hrnou, ale když se zatáhne, můžete tak akorát počítat ztráty.
Zdeněk Mráček
Konkurence na trhu
Stejně jako čzu bakalářské práce, i zmrzlinový byznys vyžaduje pořádnou dřinu a systematický přístup. Na českém trhu je to fakt mazec, všude samá konkurence a zaběhnutý značky. Největší hráči jsou ty velký nadnárodní firmy, co chrlí zmrzlinu po tunách do supermarketů - podobně jako když píšete čzu bakalářské práce, musíte se umět prosadit mezi ostatníma. Ty velký firmy maj výhodu, že můžou jít s cenama dolů díky velkýmu objemu výroby. Pak tu máme ty menší zmrzlinářství, co jedou na kvalitu a speciální příchutě, což mi připomíná, jak různorodý můžou být čzu bakalářské práce - každej si najde svoje téma. Když to vezmete za správnej konec, může to bejt docela lukrativní byznys. Hlavně musíte dobře prokouknout konkurenci, vědět, pro koho zmrzlinu děláte, a držet kvalitu za rozumný prachy. To jsou prostě základy úspěchu v týhle branži.
Možnosti lokality prodeje
Když koukáte po práci nebo vlastním byznysu, nabídka práce Jičín, jednosměnný provoz není jediná možnost - třeba zmrzlinový stánek může bejt super volba. Je to fakt zajímavá příležitost, zvlášť když většina nabídek práce Jičín, jednosměnný provoz znamená sedět v kanclu od nevidím do nevidím. Mezi podnikatelský nápady, který můžete v Jičíně rozjet (nabídka práce Jičín, jednosměnný provoz tu fakt nechybí), patří právě prodej zmrzliny. Musíte ale vybrat správný flek, kde je pořád živo - třeba u obchoďáku, v centru nebo kde se motaj turisti. To vám zajistí, že kšeft pofrčí. Když ale, a to je mega důležitý, šoupnete stánek někam, kde nechoděj lidi, můžete to zabalit. Proto než do toho skočíte po hlavě, pořádně to omrkněte. Je to byznys, kde poloha znamená všecko. Mrkněte na konkurenci, kdy maj otevřeno a co nabízej. A nezapomeňte na praktický věci - parkování, MHD zastávky a bezpečnost v okolí.
Marketing a propagace
Podobně jako u veřejně prospěšných prací, i v zmrzlinářství je důležitá systematická práce s veřejností. Marketing a propagace jsou naprosto zásadní pro úspěch každé zmrzlinárny. Sociální sítě se staly něco jako veřejně prospěšné práce moderní doby - pomáhají budovat komunitu a oslovovat nové zákazníky. No a když už mluvíme o práci s veřejností (podobně jako třeba u moderních forem práce), pravidelný posting fotek zmrzliny, novinek a akcí dokáže divy. Spolupráce s influencery a médii může taky pěkně zabrat. Jasně že nesmíte zapomenout ani na klasickou propagaci venku. Hezká výloha, poutače a letáčky - to prostě funguje na lidi furt stejně. Když k tomu přidáte ochutnávky, soutěže a akce pro děcka, lidi si k vám najdou cestu a budou se vracet.
Ziskovost prodeje zmrzliny
Otázka, zda se vyplatí prodávat zmrzlinu, je jako zmrzlina sama – lákavá a sladká, ale může i zmrznout. Ziskovost prodeje zmrzliny závisí na mnoha faktorech. Mezi ty nejdůležitější patří lokalita, počasí a samozřejmě cena. Provozovna na rušné ulici bude mít vždycky navrch oproti stánku v zapadlé uličce. Stejně tak horké letní dny zaručí větší tržby než deštivý podzim. A co se týče ceny, je potřeba najít zlatou střední cestu mezi lákavou nabídkou pro zákazníky a dostatečným ziskem pro vás. Důležitou roli hraje i výběr dodavatele a kvalita surovin. Zákazníci dnes už poznají rozdíl mezi práškovou náhražkou a poctivou smetanovou zmrzlinou. A i když ta druhá může být dražší, investice do kvality se vám vrátí v podobě spokojených a věrných zákazníků.
Alternativy k vlastnímu stánku
Stejně jako když chcete vědět, jak affiliate marketing jak začít, i u prodeje zmrzliny existuje několik způsobů, jak do toho šlápnout bez velkých investic. Mobilní prodej z pojízdného vozíku nebo tříkolky je super flexibilní možnost - prostě se přesunete tam, kde jsou lidi, třeba na festivaly nebo do parků. Je to podobný princip jako affiliate marketing jak začít - taky můžete být hodně flexibilní. Další možností je spolupráce s existujícími podniky, třeba s kavárnama nebo cukrárnama, kterým budete dodávat zmrzlinu. No a pak je tu ještě možnost prodávat online přes e-shop nebo rozvozový služby, což je fakt čím dál populárnější, hlavně v létě. Je to vlastně podobný jako affiliate marketing jak začít - taky můžete fungovat kompletně online.
Faktor | Pro | Proti |
---|---|---|
Pořizovací náklady | Nízké náklady na suroviny | Investice do vybavení (mrazák, stroj na zmrzlinu) |
Prodejní cena | Vysoká marže na porci | Tlak na nízké ceny od konkurence |
Sezónnost | Vysoká poptávka v létě | Nízká poptávka mimo sezónu |
Pracovní síla | Možnost brigádníků | Nutnost zaučení a dohledu |
Rizika podnikání se zmrzlinou
I když se může zdát, že prodávat zmrzlinu je sázkou na jistotu, skrývá tento byznys i svá úskalí. Sezónnost je jedním z hlavních faktorů, které je třeba zvážit. Prodeje zmrzliny prudce stoupají během horkých letních měsíců, ale s příchodem chladnějšího počasí klesají. To znamená, že zisky dosažené v létě musí pokrýt i náklady na provoz mimo sezónu. Dalším rizikem je vysoká konkurence. Zmrzlinu dnes prodávají supermarkety, benzinové pumpy i specializované obchody. Je proto nutné najít si své místo na trhu a odlišit se od konkurence, ať už kvalitou, sortimentem, nebo třeba originální lokací. Nesmíme zapomínat ani na rostoucí ceny surovin, energií a pronájmů, které mohou výrazně ovlivnit ziskovost podnikání. Před vstupem do světa zmrzlinového byznysu je proto nezbytné důkladně zanalyzovat trh, zvážit všechna rizika a vypracovat kvalitní podnikatelský plán.
Publikováno: 14. 11. 2024
Kategorie: podnikání