Živnostenský list: Jak na to bez zbytečných průtahů?
Druhy živností
V České republice rozlišujeme dva základní druhy živností: ohlašovací a koncesované. Ohlašovací živnosti jsou dále děleny na řemeslné, vázané a volné. Pro získání oprávnění k provozování ohlašovací živnosti stačí podat žádost o živnostenský list na živnostenském úřadě. Koncesované živnosti jsou specifické a pro jejich provozování je nutné získat žádost o vydání dokladu opravňujícího k podnikání, tedy koncesi. O koncesi se žádá u příslušného úřadu, který posuzuje splnění zákonem stanovených podmínek, jako je například odborná způsobilost. Mezi koncesované živnosti patří například provozování cestovní kanceláře, taxislužby nebo poskytování telekomunikačních služeb. Volné živnosti jsou ze všech nejméně regulované a nevyžadují prokazování odborné způsobilosti. Patří sem například obchodní činnost, poradenská činnost nebo ubytovací služby. Řemeslné živnosti vyžadují prokázání odborné způsobilosti výučním listem, maturitním vysvědčením z oboru nebo praxí v oboru. Typickým příkladem je truhlář, kadeřník nebo automechanik. Vázané živnosti se nacházejí mezi řemeslnými a volnými živnostmi. Vyžadují prokázání odborné způsobilosti, ale ne vždy je nutné mít výuční list. Příkladem může být účetní, realitní makléř nebo průvodce.
Výběr správné živnosti
Před podáním žádosti o živnostenský list nebo žádosti o vydání dokladu opravňujícího k podnikání je nezbytné správně zvolit obor podnikání. Ten je definován živnostenským zákonem a dělí se na živnosti ohlašovací a koncesované. Výběr správné živnosti má zásadní dopad na vaše budoucí podnikání, proto mu věnujte dostatečnou pozornost. Zamyslete se nad svými znalostmi a dovednostmi a zvažte, jaký obor podnikání by pro vás byl nejvhodnější. Pokud si nejste jisti, obraťte se na odborníka, například na Hospodářskou komoru nebo na živnostenský úřad. Ten vám poskytne bližší informace o jednotlivých živnostech a pomůže vám s výběrem té pravé. Správná volba živnosti je klíčová pro úspěšné podnikání.
Podmínky pro získání
Pro získání živnostenského listu nebo dokladu opravňujícího k podnikání je nutné splnit několik podmínek. Žadatel musí být starší 18 let, způsobilý k právním úkonům a mít čistý trestní rejstřík. Dále je nutné doložit svou odbornou způsobilost pro výkon dané živnosti. Ta se prokazuje výučním listem, maturitním vysvědčením, diplomem z vysoké školy nebo jiným dokladem o dosaženém vzdělání. V některých případech je možné odbornou způsobilost nahradit praxí v oboru. Žádost se podává na živnostenském úřadě příslušném místu trvalého pobytu žadatele. K žádosti je nutné přiložit doklad totožnosti, doklad o odborné způsobilosti a případně další dokumenty, které si úřad vyžádá.
Kde žádost podat?
Žádost o živnostenský list nebo o koncesi, chcete-li doklad opravňující k podnikání, se podává na kterémkoli živnostenském úřadě. Není tedy nutné se obracet na úřad v místě vašeho bydliště. Žádost je možné podat osobně, datovou schránkou nebo poštou. Pokud se rozhodnete pro osobní podání, nezapomeňte si s sebou vzít platný doklad totožnosti. V případě podání žádosti datovou schránkou je nutné, aby byla žádost podepsána uznávaným elektronickým podpisem. Při podání žádosti poštou je nutné, aby byl podpis na žádosti úředně ověřen. Kromě žádosti je nutné doložit také všechny požadované přílohy. Seznam příloh se liší v závislosti na typu živnosti, o kterou žádáte. Informace o požadovaných přílohách naleznete na webových stránkách Ministerstva průmyslu a obchodu. Za vyřízení žádosti se platí správní poplatek. Výše správního poplatku se liší v závislosti na typu živnosti.
Vlastnost | Popis |
---|---|
Název dokumentu | Žádost o vydání živnostenského listu |
Účel | Získání oprávnění k podnikání v dané živnosti |
Jazyk | Čeština |
Formulář žádosti
Žádost o živnostenský list a žádost o vydání dokladu opravňujícího k podnikání jsou dva důležité dokumenty pro každého, kdo chce začít podnikat v České republice. Tyto formuláře slouží k tomu, abyste úřadům sdělili důležité informace o sobě a svém podnikání. Vyplnění formulářů je poměrně snadné, ale je důležité věnovat pozornost detailům a ujistit se, že jsou všechny informace pravdivé a úplné. V opačném případě by mohlo dojít ke zdržení nebo zamítnutí vaší žádosti. Naštěstí existuje spousta zdrojů, které vám s vyplněním formulářů pomohou. Informace a pomoc najdete na webových stránkách Ministerstva průmyslu a obchodu nebo na živnostenských úřadech. Nebojte se obrátit na odborníky, jako jsou advokáti nebo daňoví poradci, kteří vám s vyplněním formulářů pomohou a poradí vám s dalšími aspekty zahájení podnikání. Správně vyplněné formuláře jsou prvním krokem k úspěšnému podnikání.
Přílohy k žádosti
K žádosti o vydání živnostenského listu nebo žádosti o koncesi je nezbytné doložit veškeré dokumenty prokazující splnění zákonných podmínek. Nedodání kompletních příloh je nejčastějším důvodem pro zastavení řízení, zdržuje vyřízení vaší žádosti a v krajním případě může vést až k jejímu zamítnutí. Mezi základní dokumenty, které je obvykle nutné doložit, patří: doklad totožnosti, výpis z rejstříku trestů, doklad o odborné způsobilosti, doklad o vlastnickém právu k provozovně nebo doklad o oprávnění k jejímu užívání. Konkrétní výčet požadovaných příloh se liší v závislosti na typu živnosti, o kterou žádáte, a také na tom, zda se jedná o živnost volnou, řemeslnou nebo koncesovanou. Podrobné informace o požadovaných dokladech získáte na webových stránkách živnostenského úřadu nebo osobně na kterémkoli živnostenském úřadě. Nezapomeňte, že veškeré předkládané dokumenty musí být originály nebo úředně ověřené kopie.
Žádost o živnostenský list, ten tenký kus papíru, který otevírá dveře do světa vlastních snů a zároveň do labyrintu byrokracie.
Bořivoj Svoboda
Správní poplatek
Při zakládání živnosti je potřeba počítat s správním poplatkem. Ten se vztahuje jak na žádost o živnostenský list pro ohlašované živnosti, tak i na žádost o vydání dokladu opravňujícího k podnikání v případě koncesované živnosti. Výše poplatku se liší. Zatímco za živnostenský list zaplatíte 1 000 Kč, za koncesovanou živnost je poplatek stanoven na 1 000 Kč. Poplatek je splatný při podání žádosti a je to jednorázový poplatek. To znamená, že se neplatí opakovaně, například každý rok. Platbu je možné provést hotově na pobočce živnostenského úřadu nebo bezhotovostně převodem na účet. V případě, že žádost podáváte elektronicky, je možné využít online platbu. Důležité je, abyste poplatek uhradili včas. V opačném případě by vaše žádost mohla být zamítnuta.
Doba vyřízení
Doba vyřízení žádosti o živnostenský list nebo žádosti o vydání dokladu opravňujícího k podnikání se liší v závislosti na konkrétních okolnostech. Obecně platí, že živnostenský úřad má na vyřízení žádosti 30 dní. V praxi se ale lhůta může protáhnout, a to například v případě, že je potřeba doložit další dokumenty nebo pokud je žádost složitější.
Pokud je žádost kompletní a bez závad, je reálné, že živnostenský list nebo doklad opravňující k podnikání obdržíte do dvou týdnů. Vždy je ale lepší počítat s delší lhůtou, abyste předešli případným komplikacím.
Důležité je podat žádost o živnostenský list nebo žádost o vydání dokladu opravňujícího k podnikání včas a ujistit se, že je kompletní. Tím zkrátíte dobu vyřízení na minimum a urychlíte proces získání oprávnění k podnikání.
Vydání živnostenského listu
Žádost o vydání živnostenského listu, resp. žádost o vydání dokladu opravňujícího k podnikání, je nezbytným krokem pro každého, kdo se v České republice rozhodne začít podnikat. Živnostenský list je dokument, který vás opravňuje k provozování specifické živnosti. Existují dva typy živností: živnosti ohlašovací a živnosti koncesované. U ohlašovacích živností stačí splnit všeobecné a případně i zvláštní podmínky a živnost ohlásit na živnostenském úřadě. U koncesovaných živností je potřeba získat od živnostenského úřadu povolení – koncesi. K žádosti o vydání živnostenského listu budete potřebovat vyplnit příslušný formulář, doložit požadované dokumenty (např. výpis z rejstříku trestů) a uhradit správní poplatek. Žádost je možné podat osobně na kterémkoli živnostenském úřadě, prostřednictvím Czech POINTu, nebo elektronicky s využitím datové schránky. Doba vyřízení žádosti je standardně 5 pracovních dnů. Po schválení vaší žádosti vám bude vydán živnostenský list, který vás opravňuje k zahájení podnikání.
Změny a ukončení živnosti
Živnostenský list už od roku 2014 neexistuje a byl nahrazen žádostí o zápis do živnostenského rejstříku. Stejně tak už nepotřebujete žádný doklad opravňující k podnikání. Pokud jste ale živnost v minulosti provozovali na živnostenský list a od té doby jste s ním nic nedělali, je potřeba vaši situaci uvést do souladu s aktuální legislativou. V případě, že už podnikat nechcete, je nutné živnost oficiálně ukončit. To provedete podáním žádosti o výmaz z živnostenského rejstříku na kterémkoli živnostenském úřadě. K žádosti budete potřebovat pouze občanský průkaz. Pokud byste živnost neukončili a neplatili zálohy na zdravotní a sociální pojištění, mohli byste se dostat do nepříjemných dluhů. V případě, že chcete začít znovu podnikat, stačí podat žádost o zápis do živnostenského rejstříku.
Publikováno: 14. 11. 2024
Kategorie: podnikání