Pohřebné 2024: Kdo má nárok a jak o příspěvek požádat
Výše pohřebného v roce 2024
Pohřebné představuje jednorázovou sociální dávku, která je v České republice v roce 2024 stanovena na částku 5 000 Kč. Tato částka zůstává již několik let neměnná a je vyplácena osobě, která vypravila pohřeb nezaopatřenému dítěti, nebo osobě, která byla rodičem nezaopatřeného dítěte. Je důležité zmínit, že tato dávka není automaticky přiznána každému, kdo vypraví pohřeb, ale pouze ve specifických případech stanovených zákonem.
V současném roce 2024 se výše pohřebného nezměnila navzdory rostoucím nákladům na pohřební služby. Žadatel musí splnit několik podmínek, přičemž nejdůležitějším kritériem je, že zemřelá osoba musela mít ke dni úmrtí trvalý pobyt na území České republiky. Pohřebné je vypláceno bez ohledu na příjem žadatele či pozůstalých, což znamená, že není testována finanční situace rodiny.
Pro získání pohřebného v roce 2024 je nutné podat žádost na příslušnou pobočku Úřadu práce České republiky, a to nejpozději do jednoho roku ode dne vypravení pohřbu. K žádosti je třeba přiložit fakturu za pohřební služby, doklad o zaplacení nákladů na pohřeb, úmrtní list zemřelého a další relevantní dokumenty potvrzující oprávněnost nároku na tuto dávku.
Je třeba si uvědomit, že částka 5 000 Kč obvykle nepokryje veškeré náklady spojené s vypravením pohřbu, které se v roce 2024 pohybují v průměru mezi 20 000 až 30 000 Kč. Přesto představuje pohřebné významnou pomoc pro rodiny, které se ocitly v této náročné životní situaci. Dávka je vyplácena jednorázově, zpravidla do 30 dnů od podání kompletní žádosti.
V případě, že o pohřebné žádá více osob, které se podílely na vypravení pohřbu, náleží tato dávka pouze té osobě, která podá žádost jako první a splní zákonné podmínky. Není možné, aby bylo pohřebné vyplaceno více osobám za vypravení jednoho pohřbu. Důležitou informací pro rok 2024 je také skutečnost, že pohřebné nepodléhá dani z příjmu a nezapočítává se do příjmu pro účely jiných sociálních dávek.
V kontextu současné ekonomické situace je třeba zmínit, že ačkoliv výše pohřebného zůstává několik let stejná, reálné náklady na pohřební služby kontinuálně rostou. To vytváří stále větší rozdíl mezi poskytovanou podporou a skutečnými výdaji, které musí pozůstalí vynaložit. Přesto zůstává pohřebné důležitým příspěvkem státu, který pomáhá zmírnit finanční zátěž spojenou s úmrtím blízké osoby.
Kdo má nárok na pohřebné
Nárok na pohřebné v roce 2024 má osoba, která vypravila pohřeb nezaopatřenému dítěti, nebo osoba, která vypravila pohřeb rodiči nezaopatřeného dítěte. Tato podmínka musí být splněna ke dni pohřbení. Výše pohřebného je stanovena pevnou částkou 5 000 Kč. Je důležité si uvědomit, že pohřebné je jednorázovou dávkou, která se vyplácí pouze jednou.
Parametr | Hodnota |
---|---|
Výše pohřebného v roce 2024 | 5 000 Kč |
Forma příspěvku | Jednorázová dávka |
Nárok na příspěvek | Vypravitel pohřbu nezaopatřeného dítěte |
Vyplácí | Úřad práce ČR |
Lhůta pro podání žádosti | 1 rok od pohřbení |
Za nezaopatřené dítě se považuje dítě do skončení povinné školní docházky, a poté, nejdéle však do 26. roku věku, jestliže se soustavně připravuje na budoucí povolání, nebo se nemůže soustavně připravovat na budoucí povolání nebo vykonávat výdělečnou činnost pro nemoc či úraz. Také se za nezaopatřené dítě považuje osoba, která je neschopná soustavné výdělečné činnosti z důvodu dlouhodobě nepříznivého zdravotního stavu.
Pro získání pohřebného musí být splněna podmínka trvalého pobytu na území České republiky, a to jak u osoby, která o dávku žádá, tak u zemřelého. U cizinců se posuzuje trvalý pobyt podle zvláštních předpisů. V případě, že zemřelá osoba byla ke dni úmrtí příjemcem důchodu z českého důchodového pojištění, podmínka trvalého pobytu se považuje za splněnou.
O pohřebné je nutné požádat nejpozději do jednoho roku ode dne pohřbení. Žádost se podává na předepsaném formuláři na kontaktním pracovišti krajské pobočky Úřadu práce ČR. K žádosti je třeba přiložit potřebné doklady, mezi které patří především faktura za vypravení pohřbu, list o prohlídce zemřelého a doklad o úmrtí. V případě, že se jedná o pohřeb nezaopatřeného dítěte nebo jeho rodiče, je nutné doložit také potvrzení o studiu či jiný doklad prokazující nezaopatřenost dítěte.
Je důležité zmínit, že pohřebné náleží osobě, která skutečně hradila náklady spojené s pohřbem, nikoliv automaticky nejbližším příbuzným. Pokud vypravilo pohřeb více osob, náleží pohřebné té osobě, která o něj první požádá. V případě, že pohřeb vypravila právnická osoba, nárok na pohřebné nevzniká.
Výplata pohřebného probíhá jednorázově, a to buď v hotovosti, nebo převodem na bankovní účet podle preference žadatele. Úřad práce má na vyřízení žádosti lhůtu 30 dnů od podání kompletní žádosti. V případě zamítnutí žádosti má žadatel možnost podat odvolání do 15 dnů od doručení rozhodnutí.
Pro rok 2024 zůstává zachována výše pohřebného i základní podmínky pro jeho přiznání. Je však třeba počítat s tím, že každá žádost je posuzována individuálně a všechny podmínky musí být splněny současně. Nárok na pohřebné není vázán na příjmovou situaci žadatele ani pozůstalých, rozhodující je pouze splnění zákonných podmínek týkajících se nezaopatřenosti dítěte a trvalého pobytu.
Podmínky pro získání pohřebného
Nárok na pohřebné v roce 2024 má osoba, která vypravila pohřeb nezaopatřenému dítěti, nebo osoba, která vypravila pohřeb rodiči nezaopatřeného dítěte. Výše pohřebného je stanovena pevnou částkou 5 000 Kč. Tato jednorázová dávka je vyplácena bez ohledu na příjem žadatele nebo jeho rodiny. Je důležité si uvědomit, že pohřebné není automaticky vypláceno všem pozůstalým, ale pouze v případech, které splňují zákonem stanovené podmínky.
Za nezaopatřené dítě se považuje dítě do skončení povinné školní docházky, a poté nejdéle do 26. roku věku, pokud se soustavně připravuje na budoucí povolání, nebo se nemůže připravovat na budoucí povolání či vykonávat výdělečnou činnost pro nemoc nebo úraz. Za nezaopatřené dítě se považuje také dítě, které je po skončení povinné školní docházky vedeno v evidenci krajské pobočky Úřadu práce jako uchazeč o zaměstnání a nedosáhlo 18 let věku.
Pro získání pohřebného musí žadatel splnit několik základních podmínek. Především musí být osobou, která skutečně vypravila pohřeb, což znamená, že uhradila náklady spojené s pohřbem. Další podmínkou je, že zemřelá osoba měla ke dni úmrtí trvalý pobyt na území České republiky, nebo že pohřeb byl vypraven na území České republiky. O pohřebné je nutné požádat nejpozději do jednoho roku ode dne pohřbení, jinak nárok na dávku zaniká.
Žádost o pohřebné se podává na předepsaném formuláři na kontaktním pracovišti krajské pobočky Úřadu práce ČR podle místa trvalého pobytu žadatele. K žádosti je třeba přiložit několik důležitých dokumentů. Především je nutné doložit fakturu za vypravení pohřbu s dokladem o jejím zaplacení, úmrtní list zemřelého a doklad o tom, že zemřelý byl ke dni úmrtí nezaopatřeným dítětem (například potvrzení o studiu), případně doklad prokazující, že zemřelý byl rodičem nezaopatřeného dítěte.
V případě, že o pohřebné žádá více osob, které se podílely na vypravení pohřbu, náleží tato dávka pouze jedné z nich, a to té, která uplatní nárok na dávku jako první. Je také důležité vědět, že pohřebné se nevyplácí do ciziny a nelze ho přiznat osobě, která vypravila pohřeb osobě, která zemřela v cizině a byla tam také pohřbena. Výjimku tvoří případy, kdy mezinárodní smlouva stanoví jinak.
Pohřebné je vypláceno jednorázově, a to v kalendářním měsíci následujícím po dni, kdy byla dávka přiznána. Výplata se provádí v české měně, a to buď převodem na bankovní účet určený příjemcem, nebo v hotovosti prostřednictvím poštovní poukázky. V případě zamítnutí žádosti o pohřebné má žadatel možnost podat odvolání do 15 dnů ode dne doručení rozhodnutí.
Kde a jak podat žádost
Žádost o pohřebné je nutné podat na příslušné pobočce Úřadu práce České republiky, konkrétně na kontaktním pracovišti v místě trvalého bydliště žadatele. Žádost musí být podána nejpozději do jednoho roku ode dne pohřbu, jinak nárok na dávku zaniká. Při návštěvě úřadu práce je důležité přinést všechny potřebné dokumenty, které dokládají oprávněnost nároku na pohřebné.
K vyřízení žádosti budete potřebovat především vyplněný formulář Žádost o pohřebné, který je dostupný na všech pobočkách Úřadu práce nebo jej lze stáhnout z webových stránek Ministerstva práce a sociálních věcí. Kromě samotné žádosti je nezbytné doložit fakturu za pohřeb vystavenou pohřební službou, kde musí být jasně uvedeno, kdo pohřeb objednal a zaplatil. Dále je třeba přinést úmrtní list zemřelé osoby a doklad totožnosti žadatele.
V případě, že žádost podáváte osobně na pobočce Úřadu práce, pracovníci vám pomohou s jejím správným vyplněním a zkontrolují, zda máte všechny potřebné doklady. Pokud některý z dokumentů chybí, budete vyzváni k jeho dodatečnému doložení. Je důležité vědět, že žádost lze podat i poštou, v takovém případě však musí být všechny dokumenty řádně ověřeny (například notářsky nebo na Czech POINTu).
Při podání žádosti je nutné uvést také způsob výplaty dávky. Pohřebné může být vyplaceno buď převodem na bankovní účet, nebo poštovní poukázkou na adresu. V případě výplaty na účet je potřeba doložit jeho číslo a zajistit, aby byl účet veden na jméno žadatele. Pokud žádáte o výplatu poštovní poukázkou, počítejte s tím, že část dávky bude stržena na poštovné.
Pro urychlení procesu vyřízení žádosti je vhodné předem si připravit všechny potřebné dokumenty a informace. Pracovníci úřadu práce jsou povinni o žádosti rozhodnout do 30 dnů od jejího podání. V případě, že žádost obsahuje všechny náležitosti a jsou splněny všechny podmínky pro přiznání dávky, bývá vyřízena obvykle rychleji.
Je také důležité zmínit, že v případě úmrtí dítěte, které bylo umístěno v pěstounské péči, má nárok na pohřebné osoba, která byla jeho pěstounem nebo poručníkem. V těchto případech je nutné doložit také rozhodnutí soudu o svěření dítěte do pěstounské péče nebo ustanovení poručníkem. Stejně tak v případě úmrtí osoby, která měla trvalý pobyt na území jiného členského státu EU, je třeba doložit dodatečné dokumenty prokazující oprávněnost nároku na pohřebné v České republice.
Potřebné doklady k vyřízení
Pro vyřízení pohřebného v roce 2024 je nutné shromáždit několik důležitých dokumentů, které budete muset předložit na příslušné pobočce Úřadu práce České republiky. Základním dokumentem je vyplněný formulář žádosti o pohřebné, který je dostupný na všech pobočkách úřadu práce nebo jej lze stáhnout z oficiálních webových stránek Ministerstva práce a sociálních věcí. K této žádosti je nezbytné přiložit originál nebo ověřenou kopii faktury za pohřeb, která musí být vystavena na jméno žadatele o pohřebné. Tato faktura musí obsahovat podrobný rozpis všech účtovaných položek souvisejících s vypravením pohřbu.
Dalším nezbytným dokladem je úmrtní list zemřelé osoby, který je třeba doložit v originále nebo jako úředně ověřenou kopii. V případě, že zemřelá osoba byla občanem jiného státu, je nutné předložit také překlad úmrtního listu do českého jazyka, který musí být úředně ověřený soudním překladatelem. K žádosti je také nutné připojit doklad totožnosti žadatele, tedy občanský průkaz nebo cestovní pas. Pokud žadatel není občanem České republiky, musí doložit povolení k pobytu nebo jiný doklad prokazující oprávněnost pobytu na území ČR.
V případě, že pohřeb byl vypraven v zahraničí, je třeba doložit veškeré účetní doklady přeložené do českého jazyka a současně také potvrzení o tom, že náklady na pohřeb nebyly uhrazeny z pojištění nebo jiných zdrojů v dané zemi. Důležité je také předložit doklad o trvalém pobytu zemřelého na území České republiky v době úmrtí, případně potvrzení o tom, že se jednalo o českého občana.
Pokud žadatel není schopen osobně navštívit úřad práce, může zplnomocnit jinou osobu k podání žádosti. V takovém případě je nutné doložit úředně ověřenou plnou moc. Pro urychlení procesu vyřízení pohřebného je vhodné přinést také doklad o vztahu k zemřelému, například oddací list v případě manželského vztahu nebo rodný list v případě příbuzenského vztahu.
Je důležité zmínit, že všechny předkládané dokumenty musí být aktuální a platné. V případě cizojazyčných dokumentů je vždy vyžadován úřední překlad do českého jazyka. Úřad práce může v individuálních případech vyžádat i další doplňující dokumenty, které pomohou prokázat oprávněnost nároku na pohřebné. Proto je vhodné konzultovat konkrétní situaci přímo s pracovníky úřadu práce, kteří mohou poskytnout přesné informace o tom, jaké další doklady budou v daném případě potřebné.
Lhůta pro podání žádosti
Žádost o pohřebné je nutné podat v přesně stanovené lhůtě, která činí jeden rok ode dne pohřbení. Tato lhůta je velmi důležitá a její nedodržení může vést k zamítnutí žádosti. Je třeba zdůraznit, že rok 2024 nepřinesl v tomto ohledu žádné změny a lhůta zůstává stejná jako v předchozích letech. Pokud tedy například došlo k pohřbení osoby 15. března 2024, je možné žádost o pohřebné podat nejpozději do 15. března 2025. Po uplynutí této doby již není možné o dávku požádat a nárok na pohřebné definitivně zaniká.
Je důležité si uvědomit, že samotné úmrtí osoby není rozhodným datem pro počátek běhu lhůty. Rozhodující je skutečně den pohřbení, tedy den, kdy byl vykonán pohřeb nebo kdy byly zpopelněné ostatky uloženy. V praxi se často stává, že mezi úmrtím a samotným pohřbem uplyne i několik týdnů, což může být způsobeno různými okolnostmi, jako například nutností provedení pitvy nebo organizačními důvody. Proto je třeba pečlivě sledovat datum pohřbení uvedené na dokladech od pohřební služby.
Podání žádosti je možné učinit několika způsoby. Nejčastěji využívanou variantou je osobní návštěva kontaktního pracoviště Úřadu práce ČR v místě trvalého bydliště žadatele. Žádost lze také zaslat poštou, přičemž pro dodržení lhůty je rozhodující datum podání zásilky k poštovní přepravě. V roce 2024 je rovněž možné využít elektronické podání prostřednictvím datové schránky nebo s elektronickým podpisem.
V případě, že se žadatel z vážných důvodů nemůže dostavit osobně na úřad práce, může k podání žádosti zmocnit jinou osobu. Toto zmocnění musí být písemné a úředně ověřené. Je však třeba pamatovat na to, že i v takovém případě musí být dodržena roční lhůta pro podání žádosti. Výjimky z této lhůty nejsou možné ani v případě závažných důvodů, proto je vhodné nenechávat podání žádosti na poslední chvíli.
Pokud žadatel zjistí, že se blíží konec lhůty a nemá ještě všechny potřebné doklady, je možné podat žádost i bez kompletních příloh. V takovém případě úřad práce vyzve k jejich dodatečnému doložení a stanoví přiměřenou lhůtu k jejich doplnění. Důležité je však podat samotnou žádost v zákonné roční lhůtě, jinak nárok na pohřebné definitivně zaniká. V roce 2024 činí výše pohřebného nadále 5 000 Kč a tato částka je vyplácena jednorázově.
Způsob výplaty pohřebného
Pohřebné je v České republice vypláceno jednorázově, a to převodem na bankovní účet žadatele nebo poštovní poukázkou na adresu uvedenou v žádosti. Částka pohřebného činí v roce 2024 nadále 5000 Kč a je vyplácena prostřednictvím příslušné krajské pobočky Úřadu práce ČR. Pro získání této dávky je nutné podat žádost nejpozději do jednoho roku ode dne pohřbu, přičemž po uplynutí této lhůty nárok na pohřebné zaniká.
Při podání žádosti o výplatu pohřebného je třeba zvolit preferovaný způsob výplaty. Nejrychlejší a nejbezpečnější variantou je bezhotovostní převod na bankovní účet, který je zpravidla realizován do 30 dnů od schválení žádosti. V případě výplaty poštovní poukázkou může být proces o několik dní delší vzhledem k době potřebné pro doručení. Je důležité uvést správné a aktuální údaje pro výplatu, protože jejich případná změna může celý proces značně prodloužit.
Samotná výplata pohřebného je realizována jednorázově, což znamená, že oprávněná osoba obdrží celou částku 5000 Kč najednou. Tato dávka nepodléhá zdanění a nezapočítává se do příjmů pro účely jiných sociálních dávek. V případě, že žadatel nemá vlastní bankovní účet, může uvést účet jiné osoby, musí však doložit její písemný souhlas s zasíláním dávky na tento účet.
Pro urychlení procesu výplaty je vhodné již při podání žádosti předložit všechny potřebné doklady, zejména fakturu za pohřeb a doklad o jejím zaplacení. Úřad práce má na vyřízení žádosti zákonnou lhůtu 30 dnů, která může být v případě nutnosti doplnění podkladů prodloužena. Pokud jsou všechny náležitosti v pořádku, bývá dávka často vyplacena i dříve.
V případě, že je žadatelem osoba s omezenou svéprávností nebo nezletilá osoba, je pohřebné vypláceno jejich zákonnému zástupci nebo opatrovníkovi. Ti musí při žádosti doložit příslušné dokumenty potvrzující jejich oprávnění jednat za danou osobu. Výplata pohřebného může být realizována pouze na území České republiky, není možné zasílat tuto dávku na zahraniční účty nebo adresy.
Při změně způsobu výplaty je nutné tuto skutečnost neprodleně oznámit příslušné pobočce Úřadu práce. Změnu je třeba nahlásit písemně, ideálně pomocí standardizovaného formuláře. Je také důležité počítat s tím, že změna způsobu výplaty může proces o několik dní prodloužit. V případě, že dávka není z nějakého důvodu doručena nebo připsána na účet, je nutné tuto skutečnost řešit s příslušnou pobočkou Úřadu práce, která může zajistit nápravu a opětovné zaslání dávky.
Změny v pohřebném oproti roku 2023
V roce 2024 nedošlo k žádným zásadním legislativním změnám týkajícím se pohřebného oproti předchozímu roku 2023. Výše pohřebného zůstává nadále fixně stanovena na částce 5 000 Kč. Tato dávka je i nadále vyplácena jednorázově a její hodnota se nemění ani s ohledem na inflaci či jiné ekonomické faktory. Podmínky pro získání pohřebného zůstávají také beze změny - nárok má osoba, která vypravila pohřeb nezaopatřenému dítěti, nebo osoba, která vypravila pohřeb rodiči nezaopatřeného dítěte.
Je však důležité zmínit, že navzdory zachování stejné výše pohřebného se výrazně zvýšily reálné náklady na vypravení pohřbu. Průměrná cena pohřbu v roce 2024 se pohybuje mezi 20 000 až 30 000 Kč, což znamená, že pohřebné pokrývá stále menší část skutečných výdajů. Zatímco v předchozích letech mohlo pohřebné pokrýt až třetinu nákladů na základní pohřeb, nyní to může být méně než čtvrtina celkových výdajů.
Proces žádosti o pohřebné zůstává v roce 2024 také beze změny. Žadatelé musí i nadále předložit žádost na příslušné pobočce Úřadu práce ČR, a to nejpozději do jednoho roku od pohřbení osoby. Důležitým aspektem zůstává skutečnost, že pohřebné je i nadále osvobozeno od daně z příjmu a nezapočítává se do příjmů pro účely jiných sociálních dávek.
V kontextu současné ekonomické situace a rostoucích životních nákladů se objevují diskuze o potřebě navýšení pohřebného v budoucích letech. Odborníci i veřejnost poukazují na to, že současná výše dávky již neodpovídá reálným nákladům spojeným s vypravením pohřbu. Některé pohřební služby dokonce zaznamenávají trend, kdy pozůstalí volí levnější varianty pohřbů nebo dokonce kremaci bez obřadu, aby snížili celkové náklady.
Administrativa spojená s vyřizováním pohřebného zůstává v roce 2024 stejná jako v předchozím roce. Žadatelé musí stále doložit úmrtní list, doklad o vypravení pohřbu a faktury za pohřební služby. Novinkou je pouze digitalizace některých procesů, kdy určité dokumenty lze nyní naskenovat a poslat elektronicky, což může celý proces mírně zrychlit.
Pro mnohé rodiny může být současná výše pohřebného nedostatečná, zejména pokud se nacházejí v tíživé finanční situaci. V takových případech je možné kombinovat pohřebné s jinými sociálními dávkami nebo požádat o pomoc neziskové organizace, které se specializují na podporu rodin v podobných situacích. Některé obce také nabízejí dodatečnou podporu ze svých rozpočtů, což může pomoci zmírnit finanční zátěž spojenou s vypravením pohřbu.
Možnost odvolání při zamítnutí žádosti
V případě zamítnutí žádosti o pohřebné v roce 2024 má každý žadatel zákonné právo na odvolání proti tomuto rozhodnutí. Odvolání je třeba podat písemně do 15 dnů od doručení zamítavého rozhodnutí na úřad práce, který vydal původní rozhodnutí. Je důležité zmínit, že tato lhůta začíná běžet následující den po dni doručení rozhodnutí a nelze ji prodloužit.
Při sepisování odvolání je nezbytné uvést všechny relevantní skutečnosti a důvody, proč se žadatel domnívá, že rozhodnutí úřadu práce bylo nesprávné. Odvolání musí obsahovat identifikační údaje žadatele, číslo jednací původního rozhodnutí a jasné vyjádření nesouhlasu s rozhodnutím. K odvolání je vhodné přiložit také nové důkazy nebo dokumenty, které mohou podpořit nárok na pohřebné, pokud nebyly součástí původní žádosti.
Odvolání se podává prostřednictvím úřadu práce, který vydal zamítavé rozhodnutí, ale o samotném odvolání rozhoduje nadřízený orgán, kterým je Ministerstvo práce a sociálních věcí. Úřad práce má povinnost postoupit odvolání společně s kompletním spisem nadřízenému orgánu do 30 dnů. Ministerstvo pak má na vyřízení odvolání lhůtu 60 dnů, kterou lze ve složitějších případech prodloužit.
Je důležité si uvědomit, že pohřebné jako jednorázová dávka ve výši 5000 Kč je nárokovou dávkou, což znamená, že při splnění všech zákonných podmínek má žadatel na její vyplacení právní nárok. Nejčastějšími důvody zamítnutí žádosti bývá nedoložení všech potřebných dokumentů, překročení zákonné lhůty pro podání žádosti, která činí jeden rok od pohřbu, nebo nesplnění podmínky trvalého pobytu na území České republiky.
V průběhu odvolacího řízení má žadatel právo nahlížet do spisu a doplňovat další podklady. Pokud by bylo zamítnuto i odvolání, existuje ještě možnost podat správní žalobu ke krajskému soudu, a to do dvou měsíců od doručení zamítavého rozhodnutí o odvolání. Tento krok však již vyžaduje právní zastoupení a je spojen s dalšími náklady.
Pro úspěšné odvolání je klíčové důkladně prostudovat důvody zamítnutí uvedené v rozhodnutí a zaměřit se na jejich vyvrácení. Doporučuje se také konzultovat situaci s pracovníky úřadu práce nebo právním poradcem, kteří mohou poskytnout cenné rady ohledně postupu při odvolání. V případě, že důvodem zamítnutí bylo nedoložení některých dokumentů, je možné tyto dokumenty dodatečně doložit právě v rámci odvolacího řízení.
Pohřebné je jednorázová dávka ve výši 5000 Kč, která přísluší osobě vypravující pohřeb nezaopatřenému dítěti, nebo osobě, která byla rodičem nezaopatřeného dítěte
Adéla Nováčková
Kontakty na příslušné úřady práce
Pro vyřízení pohřebného v roce 2024 je nezbytné kontaktovat příslušnou pobočku Úřadu práce České republiky. Každý žadatel musí navštívit pobočku podle místa svého trvalého bydliště. Hlavní pracoviště Úřadu práce ČR se nachází na adrese Dobrovského 1278/25 v Praze 7. Toto ústředí koordinuje činnost všech krajských poboček a kontaktních pracovišť v České republice.
V jednotlivých krajských městech můžete najít krajské pobočky Úřadu práce, které jsou kompetentní k vyřizování žádostí o pohřebné. Každá krajská pobočka má své detašované pracoviště v okresních městech, což významně usnadňuje dostupnost těchto služeb pro občany. Například v Praze najdete kromě centrály také několik kontaktních pracovišť v různých městských částech, přičemž každé z nich je oprávněno přijímat žádosti o pohřebné.
Pro Středočeský kraj je hlavním kontaktním místem pracoviště v Příbrami, které koordinuje činnost ostatních poboček v kraji. V Jihočeském kraji zajišťuje agendu pohřebného především českobudějovická pobočka. Moravskoslezský kraj má své hlavní pracoviště v Ostravě na ulici 30. dubna, kde můžete také podat žádost o pohřebné.
Je důležité zmínit, že v roce 2024 většina poboček Úřadu práce nabízí možnost objednání přes online rezervační systém, což výrazně zkracuje čekací doby. Před návštěvou úřadu je vhodné si telefonicky ověřit aktuální úřední hodiny, které se mohou měnit v závislosti na svátcích nebo mimořádných situacích.
Kontaktní pracoviště jsou vybavena vyškoleným personálem, který je připraven poskytnout kompletní informace o podmínkách získání pohřebného, které v roce 2024 činí 5000 Kč. Pracovníci úřadu práce pomohou s vyplněním žádosti a zkontrolují úplnost všech potřebných dokladů. V případě nejasností můžete využít také telefonickou informační linku Úřadu práce, která je v provozu každý pracovní den.
Pro usnadnění komunikace s úřadem práce je možné využít také datovou schránku, přičemž každá krajská pobočka má přidělen vlastní identifikátor. Při elektronické komunikaci je však nutné disponovat zaručeným elektronickým podpisem. V případě osobní návštěvy úřadu není elektronický podpis potřeba, stačí předložit občanský průkaz a další požadované dokumenty.
Úřady práce také poskytují speciální asistenci osobám se zdravotním postižením nebo seniorům, kteří mohou mít obtíže s dopravou na úřad. V takových případech je možné domluvit individuální postup při podání žádosti o pohřebné, včetně možnosti návštěvy pracovníka úřadu v místě bydliště žadatele.
Publikováno: 07. 05. 2025
Kategorie: Finance